VII edycja Profesjonalnego Testu Flotowego SKFS upłynęła pod znakiem samochodów o alternatywnym napędzie. Po raz pierwszy w historii projektu członkowie Stowarzyszenia Kierowników Flot Samochodowych pod lupę wzięli hybrydy i samochody elektryczne. Podczas trzech dni Profesjonalnego Testu Flotowego SKFS 2016 ponad 130 członków SKFS testowało 62 pojazdy w siedmiu segmentach: B, C, D, auta małe dostawcze, Premium/SUV oraz EV’s/Hybrydy,  Crossovery.

Etap I – teoria
Część teoretyczna PTF SKFS rozpoczęła się w lutym b.r. Auta do testu zostały wytypowane przez członków Stowarzyszenia Kierowników Flot Samochodowych na podstawie zestawienia przygotowanego przez Partnera Merytorycznego Testu – Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR. Zestawienie obejmowało 10 samochodów w każdym segmencie najczęściej kupowanych przez klientów instytucjonalnych w Polsce. Po raz pierwszy w siedmioletniej historii projektu fleet managerowie z SKFS pod lupę wezmą pojazdy o alternatywnym napędzie. Kapituła PTF SKFS, którą w tym roku tworzy aż 17 osób z szeregów SKFS, określiła także rodzaj nadwozia oraz napędu samochodów walczących o tytuł Auta Flotowego 2016 roku. Wartości rezydualne pojazdów biorących udział w PTF SKFS 2016 przygotował Partner Merytoryczny – firma Eurotaxglass’s.

Etap II – praktyka
Uczestnicy testu łącznie przejechali ponad 15 tys. km i wypełnili 797 kart oceny pojazdów. W tym roku firma Impel zadbała o wyposażenie samochodów w najnowsze rozwiązania w zakresie telemetrii. Pozwoliło to nie tylko na bieżące monitorowanie aut biorących udział w teście, ale przede wszystkim na precyzyjne raportowanie zmiennych, istotnych z punktu widzenia optymalizacji kosztów związanych z zarządzaniem parkiem samochodowym. Po raz pierwszy w historii projektu członkowie SKFS zdecydowali się na testowanie pojazdów elektrycznych. Było to możliwe dzięki firmie Schneider Electric, która zapewniła ładowarkę do pojazdów. Auta te testowane na takiej samej trasie jak pojazdy z pozostałych segmentów, która łącznie obejmowała 35 km trasy miejskiej i podmiejskiej w okolicach Zegrza.

Nieustanne innowacje
W tegorocznej edycji projektu, menadżerowie należący do Stowarzyszenia Kierowników Flot Samochodowych, w obszarze kosztów serwisowych zacieśnili współpracę z firmą Eurotaxglass’s. Zadaniem Eurotaxglass’s było przygotowanie map serwisowych dla każdego pojazdu biorącego udział w teście. Kolejnym obszarem innowacji w projekcie było testowanie samochodów na tym samym paliwie. W VII edycji PTF SKFS partnerem strategicznym został PKN ORLEN, który zapewnił paliwo dla ponad 60 pojazdów biorących udział w teście. Dla uczestników projektu przygotowano dwie dodatkowe strefy. Pierwszą z nich był mobilny parking, na którym testujący przy pomocy telefonów dedykowanych do kart paliwowych musieli zaparkować pojazdy w jednym z czterech wskazanych miast. Drugą strefą był punkt pomiaru powierzchni bagażowej pojazdów.

Bezpieczeństwo przede wszystkim
Członkowie stowarzyszenia w swojej codziennej pracy szczególny nacisk kładą na bezpieczeństwo. W tegorocznej edycji testu po raz raz kolejny dzięki współpracy z Pokojowym Patrolem WOŚP przeprowadzono szkolenie z pierwszej pomocy. W tym roku dzięki współpracy z Kompanią Piwowarską w ramach kampanii społecznej „Nie jeżdżę po alkoholu” utworzono punkt „Zbadaj promile”. Każdy uczestnik PTF SKFS zanim udał się na jazdy testowe musiał poddać się badaniom na alkomacie.

Wyniki PTF SKFS ogłoszone zostaną podczas Gali SKFS, która odbędzie się 25 listopada 2016r. w Warszawie. Tego dnia odbędzie się także emisja III edycji Vademecum PTF SKFS opracowanego przez członków SKFS.

– Zwycięzcę w PTF SKFS wyłania się wg 7 kryteriów oceny. Są to ocena wyglądu zewnętrznego, ocena funkcjonalności wnętrza, ocena z jazdy testowej, koszt zakupu + serwisowania, wartość rezydualna, zużycie paliwa oraz emisja CO2. Każde kryterium ma przyporządkowane wagę wg której wymnażany jest wynik, co daje wartość finalną w rankingu końcowym. Koszty serwisowania wyrażone wyłącznie w kwotach netto, bez rabatów. Wartości rezydualne pojazdów przyjęte są dla przebiegu 90 tys. km oraz użytkowania przez 36 miesięcy. Zużycie paliwa mierzone jest na podstawie danych zebranych podczas testu dzięki zastosowaniu systemów telemetrycznych. W tym roku dodatkowo pomiaru zużycia paliwa dokonano poprzez dotankowanie „pod korek” samochodów przed testem oraz po teście. Aby uzyskać transparentność wyników spalania poszczególnych pojazdów, auta testowane były na paliwach PKN ORLEN. Emisja CO2 samochodów biorących udział w teście została przygotowana na podstawie danych zebranych przez Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR.- wyjaśnia Halszka Gwiżdż, dyrektor Biura SKFS.